Radionica medijske pismenosti namenjena srednjoškolcima pod nazivom „Mediji i EU: Kritičko i analitičko razumevanje medijskih sadržaja“ održana je u petak, 8. novembra 2024. godine, u Desetoj gimnaziji „Mihajlo Pupin“ u Beogradu. Radionicu je organizovao Centar za profesionalizaciju medija i medijsku pismenost (CEPROM).
Program je započeo upoznavanjem sa medijskim navikama srednjoškolaca. Učenici su istakli da se informišu pretežno preko društvenih mreža i na osnovu razgovora sa ljudima koji su im bliski. Cilj diskusije o medijskim navikama bio je da predavači bolje razumeju način na koji srednjoškolci formiraju svoje stavove.
Predavači iz CEPROM-a objasnili su osnove zaštite od lažnih vesti, klikbejta, agresivne komunikacije i govora mržnje. Nakon toga, učenici su kroz individualni i grupni rad stečeno znanje primenili analizom aktuelnih primera iz medija. Naročito su im se dopali onlajn kvizovi osmišljeni za potrebe radionice. Pokazali su značajan stepen kritičkog razmišljanja, što je od presudnog značaja u eri masovnih dezinformacija.
Drugi deo radionice bio je posvećen procesu evrointegracija Srbije i načinu na koji mediji o tome izveštavaju. Kroz konkretne primere, predavači su ukazali na različite pristupe izveštavanju o Evropskoj uniji i skrenuli pažnju na potencijalne manipulacije sadržajem i stvaranje određenih narativa.
Učenici su i sami navodili primere narativa sa kojima se susreću u medijima i pokazali sposobnost da razumeju motive koji stoje iza plasiranja različitih narativa. Pokazali su interesovanje i za prilike koje EU nudi mladima u Srbiji, poput programa razmene, mogućnosti volontiranja i obavljanja praksi, kao i podrške za putovanja kroz zemlje članice. Na ovaj način, srednjoškolci su informisani o koristima koje evropske integracije mogu imati na njihov lični razvoj i buduću karijeru.
Na kraju radionice, oformljenje su četiri grupe učenika, koje su predstavljale improvizovane male redakcije. Učenici su u grupama osmislili predloge za kreiranje medijskih sadržaja na temu medijske pismenosti ili evrointegracija. Čak tri od četiri grupe pokazale su interesovanje za video forme, a sve grupe su adekvatno identifikovale potencijalne sagovornike. Značajno je i to što su na samom kraju radionice učenici pokazali i interesovanje da se bave ovim temama uz mentorsku podršku.
Radionica je okupila dvadeset devetoro učenika Desete gimnazije „Mihajlo Pupin“ u Beogradu, koji su istakli da im se dopada koncept neformalnog obrazovanja i da će im teme obrađene na radionici biti od velikog značaja na svakodnevnom nivou.
Radionica u Beogradu organizovana je u okviru projekta „Evropska perspektiva mladih u Srbiji: Zašto je Evropska unija značajna za mlade u našoj zemlji“, koji se sprovodi uz finansijsku podršku Ministarstvom za evropske integracije.
Saglasnost za realizaciju navedenog CEPROM edukativnog programa u srednjim školama u Srbiji dalo je Ministarstva prosvete.
Projekat “Evropska perspektiva mladih u Srbiji: Zašto je Evropska unija značajna za mlade u našoj zemlji” finansiran je iz budžeta Republike Srbije – Ministarstvo za evropske integracije. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu ne izražavaju nužno stavove organa koji je dodelio sredstva.

            
		
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            







